شیائومی غول مهار نشدنی دنیای تکنولوژی

بدون دیدگاه

چطور Xiaomi تلفظ می‌شود؟ Xiaomi یک کلمه‌ی چینی است و به سختی می‌توان آن را درست تلفظ کرد. هوگو بارا می‌گوید نزدیک‌ترین تلفن به اسم این شرکت چیزی شبیه به “Show Me” است که البته شو در آن بیشتر شبیه به SHIAO تلفظ می‌شود. شبیه‌ترین چیزی که در زبان ما نزدیک به تلفظ صحیح این کلمه است «شیائومی» است. اما وقتی یک چینی این کلمه را تلفظ کند بعید است متوجه شوید که منظورش همان شیائومی است که ما به زبان می‌آوریم. شیائومی به چه معنا است؟ شیائومی به معنی Little Rice یا «کمی برنج» است. شاید دلیل آن‌ها برای انتخاب این نام نشان دادن ارائه محصولات مقرون به صرفه باشد و شاید هم دلیل دیگری داشته باشد. چطور شیائومی به این شکل رشد کرد؟ این کمپانی گوشی هوشمند برای بازارهای چین، تایوان، سنگاپور و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی ارائه می‌کند. بخش بزرگی از فروش شیائومی بصورت آنلاین انجام می‌شود تا محصولات با حداقل هزینه‌های سربار در اختیار مشتری قرار گیرند. کلیه‌ی قطعات مورد استفاده در محصولات این شرکت نیز توسط تامین‌کنندگان دیگر تهیه می‌شوند تا خود شیائومی درگیر تولید آن‌ها نشود. به این ترتیب شیائومی درگیر مشکلاتی که گریبان‌گیر کمپانی‌های بزرگ است، نمی‌شود؛ مشکلاتی نظیر درگیری پتنت‌ها، رقابت بر سر تولید سخت‌افزار قوی‌تر و …

این کمپانی به خوبی توانسته است تا برندسازی لازم را مخصوصا در کشور چین انجام دهد. کنفرانس‌های معرفی این شرکت، مملو از مخاطب است و همچون کنسرت‌های بزرگ موسیقی سر و صدا بر پا می‌کنند. شیائومی ارتباط بسیار خوبی با رسانه‌ها دارد و فعالیت‌های قابل ملاحظه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد. شیائومی در زمینه‌ی کسب رضایتِ مشتری نیز عالی عمل می‌کند و مشتریان را در شرایط مختلف تنها نمی‌گذارد. مثلا وقتی اعلام شد که شیائومی اطلاعات مربوط به آدرس کاربران خود را جمع می‌کند در پاسخ به جای اینکه دوپهلو صحبت کند، بصورت مستقیم از مخاطب خود معذرت خواهی کرد و دسترسی‌های اولیه را تغییر داد. شیائومی برخلاف دیگر تولیدکنندگان چینی، توجه خاصی به بخش نرم‌افزار دارد و مدام در حال بروز رسانی نرم‌افزار محصولات خود است. در واقع شیائومی پس از فروش محصول نیز مخاطب خود را تنها نمی‌گذارد درست مانند شرکت‌های مطرح تولید کننده موبایل. به این ترتیب این کمپانی امکانات مشابه تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌هوشمند را در اختیار مشتری قرار می‌دهد با این تفاوت که قیمت محصول نهایی آن به مراتب پایین‌تر از دیگران است. شاید این مهم‌ترین دلیل محبوبیت شیائومی و موفقیت آن باشد.

شیائومی چگونه قیمت ها را پایین نگه داشته است؟ شائومی مدعی است که قیمت های رقابتی آن بواسطه فروش مستقیم کالا به خریداران از طریق وب سایت حاصل گردیده که سبب قطع دست دلالان و واسطه ها شده و از ۲۰ تا ۳۰ درصد باعث کاهش قیمت نهایی محصول نسبت به سایر شرکت ها شده است. بنا به گفته موسس و رئیس شرکت، بن لین، نرخ گذاری محصولات شائومی الزاما متوجه قطعات آن می شود به همین دلیل است که قیمت آن پایین تر از حد معمول است. شائومی همچنین با کمک شبکه های اجتماعی و استفاده از بازار موجود در آن، تبلیغ گسترده ای برای خود کرده که کمترین هزینه ممکن را برای این شرکت داشته این در حالی است که شرکت های بزرگی همچون LG و سامسونگ تبلیغات گسترده رسانه ای و شهری را برای محصولاتشان به راه می اندازند. شائومی برای افزایش فروش خود از Weibo (سایتی چینی مشابه توییتر) و فیسبوک بهره می برد. این شرکت از تبلیغ در انجمن های گفتگوی (فروم ها) مهم جهانی نیز غافل نمانده است.

 


ارسال دیدگاه